Wednesday, February 5, 2014

Mengajar anak menyimpan untuk anak dan kita juga simpan untuk pendidikan anak? Sampai bila PERLU kita buat.

Ramai sekaranag anak-anak membesar dengan keadaan ibu dan bapa yang berkelulusan tinggi, terima kasih dengan sistem pendidikan di negara kita. Ibu bapa yang berkelulusan tinggi sudah tentu adalah seorang yang bijak yang memikir nasib anak mereka untuk jangka masa yang panjang,

TAHNIAH SAYA UCAPKAN

Ibubapa yang mempunyai pengalaman mengunakan pinjaman contohnya, PTPTN terutamanya di kolej-kolej swasta sudah tentu bekerja keras supaya dapat mengumpulkan sebahagian daripada wang pendapatan mereka untuk menampung sebahagian ataupun keseluruhan kos pengajian terutamanya pada peringkat universiti. Mereka pasti tidak mahu situasi membayar balik pinjaman pelajaran ada pada anak mereka.

Untuk ibubapa yang mampu memikirkan anak mereka sehingga tahap sebegini, anda memang seorang yang sangat hebat. 

Kalau kita lihat sekarang apakah kaedah yang digunakan oleh pakai sebagai ibubapa kita ataupun kita sebagai ibu bapa untuk menyimpan perbelanjaan kita untuk simpanan pendidikan anak-anak.

Pertama dengan meletakkan sebahagian daripada wang pendapatan kita untuk pendidikan anak kita, Berapa? adakah RM50 sebulan ataupun RM1,000 sebulan. Jumlah ini adalah bergantung, di manakah tempat yang kita hendak anak kita belajar samada di Rusia untuk perubatan, Mesir untuk syariah dan Usuluddin serta perubatan, Korea untuk engineering ataupun IPTA di sekitar Malaysia sahaja. Mungkin jika 18 tahun akan datang ada lagi  banyak biasiswa yang dikeluarkan untuk menampung kos pelajaran di luar negara? Jika tiada? adakah impian kita untuk melihat anak kita berjaya ataupun impian mereka untuk berjaya akan tergendala?

Sekarang ini, ada ibu bapa yang menggunakan kaedah hartanah sebagai wang pelaburan untuk pendidikan anak mereka, apabila anak mereka hendak belajar di luar negara dan tidak ada biasiswa kelak, ibu bapa bersedia untuk menjual hartanah itu untuk menanggung kos pelajaran anak mereka. Ini adalah satu kaedah yang ada beberapa orang yang saya jumpa menggunakannya. Tapi bukannya rumah yang mereka duduk sekarang, hartanah itu seperti tanah untuk pertanian yang dipajakkan, rumah yang disewakan ataupun lot kedai yang disewakan.  Kaedah ini adalah berisiko, tetapi boleh mendatangkan keuntungan dan pulangan simpanan yang panjang, bergantung kepada banyak faktor.

Saya tidak banyak dapat memberikan idea, yang penting permulaan anda pada hari ini, berapakah jumlah daripada pendapatan anda yang anda sanggup berkorban untuk pendidikan tahap ketiga anak anda?


Apabila kita berfikir cara ini, kita mungkin terfikir lagi bagaimana jika kita sebagai ibu bapa diambil nyawa atupun tidak mampu bekerja? Adakah kita menggunakan pampasan yang kita ada untuk menampung balance simpanan yang diperlukan untuk menampung pendidikan anak kita. Kisah yang saya sentuh selepas ini adalah kisah yang menarik. dan idea yang terbaru yang dapat anda gunakan. 



Bagaimana strategi simpanan pendidikan anak untuk kemasukan ke Universiti yang saya cadangkan.
1. Gunakan konsep don't put an egg on the same basket maksud saya agihkan wang yang akan digunakan untuk simpanan pendidikan anak anda.
2. Simpan sebagai Fix deposit, pemebelian hartanah ataupun melalui takaful.


Yang menariknya, bagaimana PruBSN Takaful dapat menjadikan jumlah simpanan yang anda tetapkan untuk pendidikan universiti anak anda satu rialiti.

1. Simpanan di PruBSN adalah simpanan yang dapat diteruskan walaupun ibubapa mengalami kematian, hilang upaya kekal dan sakit kritikal.
2. PruBSN menawarkan "parent income benefit", yang bermaksud PruBSN akan memberikan sumbangan berkala secara bulanan sehingga usia pemilik sijil 25 tahun jika ibubapa mengalami sakit kritikal, hilang upaya kekal ataupun kematian. Jumlahnya tidak melebihi 2/3 daripada pendapatan ibubapa.


Saya suka kaedah kedua berkenaan dengan Parent Income Benefit dimana, manfaat ini adalah manfat yang sangat terbaik dapat diberikan oleh sesebuah pengendali takaful. Jumlah sumbangan secara berkala secara bulanan ini dapat dijadikan sebagai penganti kepada "duit belanja" yang diberikan oleh ibu bapa kepada anak mereka.






No comments:

Post a Comment